21 Aanwijzingen Dat Je Een Hoogsensitief Persoon Bent

21 Aanwijzingen Dat Je Een Hoogsensitief Persoon Bent

  • 7
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Een hoogsensitief persoon (HSP) ervaart de wereld op een compleet andere manier dan 80% van de bevolking. Vanwege een biologisch verschil waarmee ze geboren zijn, zijn hoogsentieve mensen zich meer bewust van subtiele dingen en verwerken ze informatie op een diepe manier. Dit betekent dat ze de neiging hebben creatief, inzichtelijk en empathisch te zijn, maar het betekent ook dat ze gevoeliger zijn voor stress en overweldige situaties dan anderen.

Hoewel overgevoelig zijn normaal is – wat betekent dat het geen ziekte of aandoening is – wordt het vaak verkeerd begrepen, omdat slechts 15 tot 20% van de bevolking HSPs zijn.

Ben jij hoogsensitief? Wanneer je uzelf bij de meeste van de aanwijzingen thuis voelt, dan is de kans groot dat je HSP bent.

Aanwijzingen Dat Je Een Hoogsensitief Persoon Bent

1. Je haat absoluut geweld en wreedheid van welke aard dan ook.

Iedereen heeft een hekel aan geweld en wreedheid, maar voor hoogsensitieve mensen kan het zien of horen ervan buitengewoon verontrustend zijn. Je kunt een HSP zijn als je niet kunt kijken naar zeer enge, bloederige of gewelddadige films zonder van streek te raken of je fysiek ziek te voelen. Evenzo kun je een nieuwsverhaal over dierenmishandeling of soortgelijke brute daden misschien niet goedkeuren.

2. Je bent vaak emotioneel uitgeput van het absorberen van andermans gevoelens.

Hoewel hoogsensitieve mensen niet noodzakelijkerwijs empaths zijn, hebben HSP’s de neiging om de emoties van andere mensen te ‘absorberen’, bijna zoals een empath zou doen. Het is niet ongebruikelijk voor een HSP om een ​​kamer binnen te lopen en onmiddellijk de gemoedstoestanden van de mensen erin te voelen. Dat komt omdat zeer gevoelige mensen zich zeer bewust zijn van subtiliteiten – waaronder gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en stemgeluid – die anderen misschien missen. Combineer dit met de natuurlijke hoge mate van empathie van de hoogsensitieve persoon, en het is geen wonder dat HSP’s emoties voelen die niet van hen zijn. Als gevolg hiervan hebben zeer gevoelige mensen de neiging om te lijden aan frequente emotionele uitputting.

3. De tijdsdruk rammelt je echt.

Op school maakten getimede quizzen of snelheidstests je extreem bezorgd – misschien tot het punt om niet zo goed te presteren als je normaal zou doen. Als je als volwassene te veel dingen op je takenlijst hebt en niet genoeg tijd hebt om ze af te maken, voel je je erg gestrest. HSP’s zijn gevoeliger voor stimulatie en tijdsdruk .

4. Je trekt je vaak terug.

Of je nu een introvert of een extravert bent, je hebt meer tijd voor jezelf nodig, bij voorkeur alleen. Je merkt vaak dat je je aan het einde van een lange dag terugtrekt in een stille, donkere kamer – om je stimulatieniveau te verlagen, je zintuigen te kalmeren en om je lichaam terug op te laden.

5. Je bent springerig.

Als iemand je schrikt, spring je als een bange kat. Veel HSP’s hebben een hogere “schrikreflex” omdat zelfs in niet-bedreigende situaties hun zenuwstelsel overgevoelig aan staat.

6. Je denkt diep na.

De hoeksteen van een HSP is dat u informatie diep verwerkt. Dit betekent dat je veel nadenkt over je ervaringen – meer nog dan andere mensen. Helaas betekent dit ook dat je meer vatbaar bent voor negatief overdenken. Soms speel je obsessief gebeurtenissen steeds weer in je hoofd af of dwaal je af naar angstige gedachten.

7. Je bent een “truth seeker”.

HSP’s zoeken antwoorden op de grote vragen in het leven. Ze vragen waarom dingen zijn zoals ze zijn en wat hun rol daarin is. Als je een hoogsensitief persoon bent, heb je je misschien altijd afgevraagd waarom andere mensen niet zo gefascineerd zijn door de mysteries van de menselijke natuur en het universum als jij.

8. Plotselinge, harde geluiden doen je schrikken

Een luide motorfiets die plotseling bij uw raam brult, kan u bijvoorbeeld doen laten schrikken.

9. Je kleding doet ertoe.

Je bent altijd gevoelig geweest voor wat je draagt. Krassende stof of beperkende kleding – zoals broeken met een strakke tailleband of panty – irriteren je echt. Natuurlijk kunnen niet-HSP’s deze dingen ook niet leuk vinden, maar een HSP zal zorgvuldig hun garderobe selecteren om ze volledig te vermijden.

10. Je pijntolerantie is minder.

Veel HSP’s zijn gevoeliger voor allerlei soorten pijn – hoofdpijn, lichaamspijnen, verwondingen, enz. – dan niet-HSP’s.

11. Je innerlijke wereld is levend en aanwezig.

Nogmaals, dankzij je diepe verwerking heb je een rijke innerlijke wereld. Als kind heb je misschien verschillende denkbeeldige vrienden gehad, genoten van op fantasie gebaseerd spel en was je geneigd om te dagdromen. Als volwassene heb je misschien levendige realistische dromen.

12. Verandering is zeer verontrustend.

HSP’s behouden hun routines graag, omdat het vertrouwde veel minder stimulerend is dan iets gloednieuws. Om deze reden kunnen HPS’s erg lijden door verandering – zowel positief als negatief. Als ze bijvoorbeeld met iemand uitgaan of een baanpromotie krijgen, kunnen HSP’s net zo gestrest zijn als ze dolblij zijn. Over het algemeen hebben HSP’s meer tijd nodig dan anderen om zich aan te passen aan veranderingen.

13. Soms is je omgeving je vijand.

Op dezelfde manier kan verhuizen naar een nieuw huis of reizen (zelfs als het alleen maar een “leuke” vakantie is!) Heel moeilijk voor je zijn, omdat je zintuigen worden gebombardeerd met zoveel nieuwe stimuli.

14. Je wordt verkeerd begrepen.

Overgevoeligheid wordt vaak verkeerd gelabeld. Je bent misschien “verlegen” of “angstig” genoemd, en misschien werd geïmpliceerd dat er iets mis was met je. Evenzo worden veel HSP’s als introverte gelabeld, omdat introverte en HSP’s veel kenmerken gemeen hebben, zoals dat ze veel tijd nodig hebben voor zichzelf. 30 procent van de HSP’s zijn echter extravert.

15. Je bent sneller hangry

HSP’s zijn meestal gevoelig voor veranderingen in de bloedsuikerspiegel, dus ze kunnen behoorlijk “hangry” (hongerig + boos) worden als ze al een tijdje niet hebben gegeten.

16. Wie heeft stimulerende middelen nodig …

… wanneer je zenuwstelsel al op het hoogste niveau is? Sommige HSP’s zijn gevoelig voor cafeïne en hebben er maar weinig van nodig om het zoemen te voelen. Evenzo zijn sommige HSP’s ook gevoelig voor de effecten van alcohol.

17. Conflict is je vergif.

Wanneer er spanning of onenigheid is in je hechte relaties, voel je het diep. Veel HSP’s melden zelfs lichamelijk ziek te zijn tijdens een conflict. Als gevolg hiervan worden sommige zeer gevoelige mensen conflictontwijkend en doen of zeggen ze bijna alles om de ander gelukkig te houden. Het is omdat conflict zoveel pijn doet.

18. Kritiek is een dolk.

Woorden doen er echt toe voor HSP’s. Positieve woorden kunnen ze doen zweven, maar harde woorden zullen ze neerstorten. Kritiek kan als een dolk aanvoelen en negativiteit is giftig voor het fijngevoelige systeem van de overgevoelige persoon.

19. Je bent gewetensvol.

Op het werk en op school doe je je best om geen fouten te maken. Dit betekent natuurlijk niet dat je perfect bent – niemand is dat! – maar je doet altijd alles op het best.

20. Je wordt diep geraakt door schoonheid.

Fijne maaltijden, rijke geuren, prachtige kunstwerken of ontroerende melodieën hebben een diepe impact op je. Misschien merk je dat muziek of bepaalde geluiden je in een bijna trance-achtige toestand brengen, of de manier waarop de wind de bladeren vangt in het herfstzonlicht laat je vol ontzag achter. Je begrijpt niet hoe andere mensen niet zo door schoonheid worden bewogen als jij.

21. Je bent opmerkzaam.

Omdat je dingen opmerkt die anderen missen, wordt je gezien als opmerkzaam en inzichtelijk. Zelfs als kind leek je misschien jaren wijzer dan normaal. De wereld vertrouwt op overgevoelige mensen zoals jij, om er een meer compassievolle, begripvolle plek van te maken.

Extra TIP: Oplossingen die ik gebruik:

  • Sofrologie (ademhaling)
  • Mindfulness (bewustwording)
  • Bewustworden van het probleem
  • Gezondheid + minimale beweging (wandelen, leren lopen (bewust) op de correcte manier)
  • Spirituele pad (het pad van Yoga correct uitvoeren, karma, ego, het 8-voudig pad)
  • Op een correcte manier mediteren of kriya-yoga doen
  • Leren over eigen sterkes en zwaktes via persoonlijkheidstraining (MBTI)

Interesse in de nieuwsbrief om updates te ontvangen?

Misschien vind je dit ook leuk:


  • 7
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nl_NLDutch
nl_NLDutch