21 Aanwijzingen Dat Je Een Hoogsensitief Persoon Bent

14 Dingen die Hoogsensitieve Mensen Nodig Hebben Om Gelukkig te Zijn

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Toen ik opgroeide, zocht ik steeds prikkels op: uitdagingen, plezier maken. Dit maakte mij een sensatiezoeker onder de hoogsensitieven. Dit zorgde ervoor dat ik nog meer overgestimuleerd werd. En nog meer rust nodig had. Ik snapte nooit waarom anderen plezier konden blijven maken. Hoe het kwam waarom ik angsten kreeg, enorm overgevoelig was voor stress of zelfs een burn-out en depressie kreeg. Ik had geen andere mogelijkheid om mezelf aan te passen, ik deed dit onbewust. En ondanks mijn grote interesse in bijleren kwam ik stukje per stukje meer te weten over hoe de mens werkelijk in elkaar zat, en ontdekte ik oplossingen die mij beter maakte. Het duurde jaren eer ik wist dat ik hoogsensitief was. En toen begon alles nog logischer te lijken!

Wat ik nog ontdekt had is dat HSP’s iets andere dingen nodig hebben dan niet-HSP’s om gelukkig te zijn. Hier zijn 14 van die dingen. Houd er rekening mee dat elk hoogsensitief persoon een individu is, dus elk heeft iets andere dingen nodig om te gedijen.

Heb jij jouw overgevoeligheid al kunnen omzetten naar kracht?

Wat Hoogsensitieve Mensen Nodig Hebben om Gelukkig Te Zijn

1. Een langzamer, eenvoudiger tempo van het leven

Omdat ze informatie diep verwerken, kunnen HSP’s iets langzamer zijn dan niet-HSP’s. Ze hebben mogelijk meer tijd nodig om bepaalde taken uit te voeren, zoals ’s ochtends het huis verlaten. Het kan wat langer duren om beslissingen te nemen, zoals welk item ze in de supermarkt willen kopen, omdat ze niet alleen een berg keuzes maken, maar ook voedingsinformatie, de prijs en hoe ze over kipnoedels denken, nodig hebben. Plots flitst hun geest naar kippen die in kleine kooien worden opgesloten en vervolgens worden geslacht … en ze moeten een paar seconden of minuten nemen om na te denken of ze met deze realiteit op hun bord kunnen leven of niet. Dit kost allemaal tijd.

2. Tijd om te ontspannen na een drukke dag

Net als introverte mensen kunnen HSP’s niet blijven overprikkeld geraken. Hun extra gevoelige zenuwstelsel absorbeert bergen van informatie en verwerkt het tot de zoveelste graad. Als gevolg hiervan kunnen ze na een drukke dag gemakkelijk overweldigd raken en versleten raken. Tijd om te ontspannen verlaagt hun stimulatieniveau en herstelt hun gezond verstand.

3. Een rustige, stille ruimte om je terug te trekken

Bij voorkeur is # 2 gepaard met # 3. Idealiter zou deze ruimte weinig licht hebben, weinig geluid, een warm gevoel, een mooie uitstraling en de favoriete hulpmiddelen van de HSP om te ontspannen (een boek, muziek, een comfortabel kussen, enz.).

4. Toestemming om emotioneel te worden en goed te huilen

HSP’s zijn niet alleen extra gevoelig voor omgevingsstimulatie, ze zijn ook emotioneel gevoelig. Volgens Dr. Elaine Aaron, auteur van The Highly Sensitive Person, hebben gevoelige mensen de neiging meer te huilen dan niet-HSP’s. “Gevoelige mensen kunnen het niet helpen, maar uiten wat ze voelen.” “Ze tonen hun woede, ze tonen hun geluk. Waardering hebben is erg belangrijk. ”

5. Tijd om aan te passen aan een verandering

Veranderingen kunnen voor iedereen moeilijk zijn, maar voor HSP’s kunnen ze snel in een bundel van stress sneeuwen. Zelfs positieve veranderingen, zoals het aangaan van een nieuwe relatie of verhuizen naar een droomhuis, kunnen overstimulerend zijn en vereisen een extra lange aanpassingsperiode.

6. Nauwe, betekenisvolle relaties

HSP’s verlangen naar diepe connecties met anderen. Ze kunnen zich zelfs vervelen of onrustig worden in relaties zonder zinvolle interactie. Dit betekent echter niet dat ze vatbaar zijn voor het vaak willen veranderen van relatie. In plaats daarvan kunnen ze zelfs harder werken om een zinvol gesprek met hun partner aan te gaan en intimiteit te creëren.

Dit betekent ook dat HSP’s meestal selectief zijn over de mensen die ze in hun leven toelaten. Een eenvoudige relatie op grondniveau, geven en nemen zal het simpelweg niet redden voor een HSP. Ze willen diep in je ziel duiken en op een diepgaande manier contact met je maken.

7. Een zachte, gezonde manier van omgaan met conflicten

HSP of niet, vechten met een geliefde is het ergste, maar gevoelige mensen hebben de neiging extra angstig te zijn wanneer er een conflict ontstaat. Vaak vindt er een interne strijd plaats. De HSP heeft misschien sterke gevoelens over iets, maar ze houden ze voor zichzelf, omdat ze de andere persoon niet boos willen maken. Omgaan met een boze persoon kan te veel prikkelen.

Bovendien haten we het om andere mensen pijn te doen, omdat we uit eigen ervaring weten hoeveel dat zuigt. HSP’s hebben meestal een hoog niveau van empathie, en dit is slechts een van de manieren waarop onze zorg voor anderen opduikt.

Helaas betekent dit dat gevoelige mensen vaak hun behoeften verbergen en gewoon ‘meegaan’. Ze hebben een gezonde manier nodig om met meningsverschillen om te gaan zonder schreeuwen of drama.

8. Een goede nachtrust

Een gebrek aan slaap is voldoende om iemand chagrijnig, slordig en oh zo onproductief te maken. Maar een gebrek aan slaap voor een HSP kan het leven bijna ondraaglijk maken. Voldoende slaap krijgen helpt de verhoogde zintuigen van de HSP te kalmeren en stelt hen in staat hun emoties te verwerken. De hoeveelheid slaap die een hoogsensitief persoon krijgt kan werkelijk hun dag maken.

9. Gezonde maaltijden, regelmatig verspreid over de dag

Honger kan echt knoeien met de stemming of concentratie van een gevoelige persoon. HSP’s zijn de ultieme hangry-monsters.
PS: hangry = chagrijnig of boos zijn door honger.

10. Cafeïnevrije en niet-alcoholische opties

Sommige HSP’s (niet alle!) zijn gevoeliger voor de effecten van cafeïne en alcohol.

11. Een uitlaatklep voor hun creatieve kant

Veel HSP’s hebben een sterke behoefte om te creëren. Ze kanaliseren hun aangrijpende observaties, inzichten en emoties in kunst, poëzie, muziek en meer. Deborah Ward, auteur van Overstanding Low Self-Esteem with Mindfulness, schrijft: “Gevoeligheid kan overweldigend zijn, maar het is ook alsof ik extra RAM op mijn persoonlijke harde schijf heb … Creativiteit is de drukklep voor al die verzamelde emotionele en sensorische gegevens.”

12. Een sterk doelbewustzijn

Sommige mensen lijken door het leven te drijven zonder richting of doel. Voor HSP’s is dit ondenkbaar. Integendeel, ze denken diep na over de grote dingen in het leven. Wie zijn ze, waarom zijn ze hier en wat hebben ze op deze planeet gedaan? Of het nu gaat om het schrijven van een roman, de wereld rondreizen of de weg wijzen voor een doel waar ze in geloven, HSP’s verlangen naar betekenis.

13. Dierbaren die hun gevoelige aard begrijpen en respecteren

Omdat de meeste mensen niet erg overgevoelig zijn, begrijpen ze gewoon niet hoe het is om erg gestrest te geraken door bijvoorbeeld een verrassende herrie, een druk weekend of een gewelddadige scène in een film. Niet iedereen zal het begrijpen, en dat is prima. Maar wat een HSP nodig heeft, zijn minstens een paar mensen – bij voorkeur de mensen die het dichtst bij hen staan – om hun gevoeligheid te “krijgen”. Iemand die het niet alleen krijgt, maar ook helpt hen te beschermen tegen overstimulatie (“Ja, het is prima dat we het feest nu verlaten. Ik zie overal op je gezicht dat je overgestimuleerd bent.”). En iemand die alle prachtige geschenken ziet die bij deze zeldzame eigenschap horen.

14. Natuurlijke omgeving en schoonheid

HSP of niet, onze omgeving beïnvloedt ons. Mensen voelen zich bijvoorbeeld gelukkiger in kamers met gebogen randen en afgeronde contouren dan in rechthoekige kamers met scherpe randen. Ook stimuleren groene ruimtes ons humeur en verzachten we geestesziekten. Voor HSP’s is dit effect nog dieper. Voor hen is het echt belangrijk hoe dingen eruit zien. Rommelige, chaotische of gewoon lelijke omgevingen kunnen ze echt onrustig maken. Schoonheid is een ziel-balsem die verjongt en kalmeert.

Vond je het een leuk artikel? Wil je meer te weten komen over HSP?

Extra TIP: Oplossingen die ik gebruik:

  • Sofrologie (ademhaling)
  • Mindfulness (bewustwording)
  • Bewustworden van het probleem
  • Gezondheid + minimale beweging (wandelen, leren lopen (bewust) op de correcte manier)
  • Spirituele pad (het pad van Yoga correct uitvoeren, karma, ego, het 8-voudig pad)
  • Op een correcte manier mediteren of kriya-yoga doen
  • Leren over eigen sterkes en zwaktes via persoonlijkheidstraining (MBTI)

Interesse in de nieuwsbrief om updates te ontvangen?

Misschien vind je dit ook leuk:


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nl_NLDutch
nl_NLDutch